Hoppa till innehåll

Margaret Mahy och magiska upplevelser

24 juli, 2012

I går avled barn- och ungdomsförfattaren Margaret Mahy i Christchruch, New Zeeland. Hon blev 76 år och har skrivit över 120 böcker, allt från bilderböcker till berättelser för unga vuxna.

Så sent som i torsdags tipsade jag en kompis om henne och kom plötsligt ihåg den av hennes böcker jag läste om och om igen när jag var tonåring. Förvandlingen – en övernaturlig romans (The Changeover på engelska) var en bok jag serielånade från Motala bibiliotek när jag var fjorton. En sådan bok jag borde köpt istället för att konstant undanhålla alla andra läsare. Den handlar om Laura Chant som bor i Gardendale, en liten, lugn förort till Christchurch. En dag insjuknar hennes treåriga lillebror Jacko med en mystisk sjukdom och ingenting hjälper. Den enda som anar vad som har hänt är Laura, som hela livet känt av varningar innan saker händer. Hon misstänker att han blivit besatt av en demon och till sin hjälp tar hon Sorenson Carlisle, en kille från hennes skola som är otroligt mycket mer än den väluppfostrade prefekten han framställer sig själv som. När Mahy ställer det vardagliga mot det övernaturliga blir Lauras val helt avgörande och som läsare sveps man med i hennes förvandling.

Ofta för Mahy in magi i sina böcker men på ett sådant sätt att det känns helt naturligt, till exempel i The Tricksters där tre unga män framstår som vanliga besökare för alla i familjen Hamilton, förutom för 17-åriga Ariadne som ser dem för vad de är, spöken. Men Mahy har också berättelser helt utan klassisk magi men med samma underliggande tema, att acceptera sig själv. I Memory får vi möta Jonny som bär runt på minnet av sin systers död, ett minne som känns mer levande för honom än någon av hans egna upplevelser. Allt han var förändrades den natten för fem år sedan och han försöker ta reda på vad som hänt. Efter en misslyckad jakt på sin systers bästa vän i deras gamla kvarter hittar han istället den alzheimersdrabbade Sophie och fast de bägge på många sätt lever i sina egna minnen hjälper de varandra.

Dessa böcker och många fler är en del av det Mahy lämnar efter sig och har du möjlighet så tycker jag att du ska plocka upp någon av hennes böcker och njuta av ett fantastiskt författarskap.

Malin

4 kommentarer leave one →
  1. 24 juli, 2012 3:58 e m

    :(
    jag kommer direkt ihåg två böcker av Margret Mahy som jag tycker mycket världigt mycket om, en av dem är ”The Changeover”, men min favorit heter ”Catalogue of the Universe”. Jag ångar också att jag inte köpte böckerna då när jag läste dem, eftersom det är ganska svårt att få tag i dem nu.

    • 25 juli, 2012 7:47 f m

      Det kan tänkas att de ges ut på nytt nu, men annars får vi gå tillbaka till originalkällan, jag lånade precis The Changeover på stadsbiblioteket här i Lund :)

      /Malin

Trackbackar

  1. Förvandlingen – En övernaturlig romans « Unga böcker

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

