Hoppa till innehåll

Sportsöndag med en litterär tvist

22 juli, 2012

Sport har aldrig varit min favoritgrej men det finns faktiskt ett ställe där jag tycker att sport är mer än okej och det är i litteraturen. Och eftersom det är söndag vill jag passa på att dela med mig av lite lästips:

Först ut är Catching Jordan av Miranda Kenneally. Där får vi möta Jordan som är kapten, och quarterback, för skolans fotbollslag och den enda tjejen i laget. Hennes mål är ett sportstipendie till sitt drömuniversitet, vilket ser ut att vara helt möjligt tills Ty dyker upp. För samtidigt som han verkar vara ute efter hennes position i laget så håller Jordan mot sin vilja på att bli kär… Läs ett utdrag här på Kennellys hemsida. Vill du köra på överkurs kan du också spana in Football for Dummies USA edition, innan du sätter dig att läsa.

Från nutida USA till 30-talets Tyskland i The Berlin Boxing Club av Robert Sharenow. Nazisternas styre börjar kännas av allt mer och 14-åriga Karl får utstå allt värre attacker i skolan på grund av sitt judiska arv. När hans pappa ordnar boxningslektioner till honom under Tysklands nationalhjälte Max Schmeling blir det en chans för Karl att hitta en ny identitet i en allt mer kaosartad värld. Sharenow har också skrivit prisvinnande My Mother the Cheerleader (som trots sin titel inte har något med cheerleading att göra utan handlar om rasismen i Sydstaterna under 60-talet). Läser du The Berlin Boxing Club rekommenderar jag att du har näsdukar nära till hands.

Sedan blir det mer amerikansk fotboll i Payback Time av Carl Deuker, som arbetat som idrottslärare och skrivit flera ungdomsböcker med ett sportfokus. Till skillnad från de två tidigare böckerna så är huvudkaraktären, Mitch, inte ett dugg sportig. Istället skriver han för skoltidningen och tror sig ha uppdagat svaret på gåtan som är Angel, killen från ingenstans som spelar fantastisk fotboll. Problemet är bara att hans upptäckt sätter Angels liv i fara. Som läsare får vi följa Mitch under en fotbollssäsong då hela hans liv hinner förändras.

Har du några bra ungdomsböcker fyllda med sport som man inte bör missa?

Malin

6 kommentarer leave one →
  1. 22 juli, 2012 12:21 e m

    Sorry, kan inte komma på nån. Är inte sportig ens i litteraturen:)

    • 22 juli, 2012 2:31 e m

      Kanske i filmens värld? Annars rekommenderar jag varmt Whip it! Hur likgiltig man än är till sport blir man glad av den :)

      /Malin

  2. 22 juli, 2012 1:21 e m

    Catching Jordan fick mig definitivt att vilja läsa fler sportböcker. Är inget sportfan egentligen, men har alltid varit fascinerad av amerikansk fotboll och önskar sååå att jag hade en kanal som visade några matcher.. Men antar att sport i böcker får duga så länge. Har några på min önskelista; The Girl Who Threw Butterflies, The ABC’s of Kissing Boys och så Payback Time som du nämnde.

    • 22 juli, 2012 2:30 e m

      Åh, jag vill läsa både The Girl Who Threw Butterflies och ABC of Kissing Boys! (När jag läste om den sistnämnda blev jag sugen på att se Bend it like Beckham igen :) )

      Och på tal om Storbritannien, har du sett någon YA där cricket eller lacrosse är sporten i fokus?

      /Malin

      • 22 juli, 2012 2:50 e m

        Bend it like Beckham.. Den har jag inte sett på hundra år känns det som.

        Nej, har inte det. Vore kul om man hittade nån, dock.

        Som svar på din kommentar på min blogg; Nej, jag skrev bara in böckerna i ett simpelt Word-dokument. Men jag vet att det finns program där man kan föra in sin samling. Tror det finns ett som heter Book Collector?

      • 22 juli, 2012 6:48 e m

        Inte en bok med film med lacrosse i fokus är A Warrior’s Heart.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

