Hoppa till innehåll

Vinn Allt jag säger är sant! (Och vinnaren är …)

19 juli, 2012

Vi tillbringar en stor del av våra liv i skolbänken. Vid sexton års ålder har de flesta hunnit med nästan tio års skolgång, bra mycket mer än halva livet. Inte konstigt att man tröttnar med andra ord. Fast det behöver inte handla om att tröttna, utan kanske om att se fler möjligheter utanför klassrummet än inuti det. Men hur förklarar man den skillnaden för oroliga föräldrar som undrar vad det ska bli av ungen utan fullständiga gymnasiebetyg?

Och även om man tycker om skolan kan vi garantera att det finns företeelser och personer som man gladeligen kunde ha klarat sig utan (ja, matte B, vi kommer aldrig bli vänner). Det är helt enkelt svårt att ha ett okomplicerat förhållande till skolan. Det förhållandet, och mycket mer än det, är något Lisa Bjärbo (ni har väl kikat in på hennes blogg?) utforskar i Allt jag säger är sant. Där har sextonåriga Alicia beslutat sig för att skolan är ett slöseri med tid när det finns så mycket annat här i livet som är värt att upptäcka. Problemen kommer först när hon inser att inte alla ser på saken på precis samma sätt; inte hennes föräldrar, hennes älskade mormor eller hennes bästa vän. Men Alicia håller ut och istället för skola blir det jobb på kafé och ett tillfälle att upptäcka världen, och kärleken, på egen hand.

För att vinna Allt jag säger är sant vill vi veta vilken din bästa läsupplevelse i skolan har varit. Kanske den där boken läraren tvingade dig att läsa och som du till din förvåning upptäckte att du älskade?

Sofia & Malin (som tillsammans är uppe i ungefär 35 år av skolgång)

I vanlig ordning tackar vi för alla fina svar ni postat här! Den framlottade vinnaren är Johanna som driver bloggen Sincerely Johanna. Hurra och grattis! :)

10 kommentarer leave one →
  1. 19 juli, 2012 10:42 f m

    ”En komikers uppväxt” – utan tvekan! Det var ingen mer än jag som tyckte om den boken i min klass. Jag tror jag gick i sjuan och vi fick uppgiften att läsa Jonas Gardells ”En komikers uppväxt”. Jag älskade den och fortsatte genast med uppföljaren ”Ett ufo gör entré”. När tredje delen ”Jenny” kom ut några (många och långa – tyckte jag) år senare blev jag överlycklig!

  2. 19 juli, 2012 11:29 f m

    Tyvärr minns jag knappast några böcker som vi fick läsa i skolan. Jag minns några titlar, men inte vad böckerna handlade om, något som för mig indikerar att de inte gav vidare intryck på mig. Jag läste, och gillade, böcker ändå och lånade massor från lokala biblioteket, men så fort man var tvungen att läsa en bok och visste att man skulle recensera boken senare försvann hela glädjen för min del. Ända boken jag minns jag läste, och tyckte om, inom skolan var Animal Farm, men det fick dröja till gymnasiet innan jag fick den på läslistan. Om man ibland hade fått uppmaningen; ”läs en bok och det ända ni ska göra är att njuta av boken”, istället för ”läs en bok, och analysera symboliken, innebörden, karaktärerna osv.” så tror jag att mitt svar här skulle vara annorlunda.

  3. Anna G permalänk
    19 juli, 2012 1:54 e m

    I åk 1 hade fröken högläsning ur ”Godnatt Mister Tom” och jag minns att jag verkligen gillade den boken, då i allafall. Av de böcker som jag läste själv i skolan var nog ”Outsiders” av S.E Hinton en av de böcker som jag fastnade lite extra för,den såg vi även senare som film och arbetade runtikring.

  4. 19 juli, 2012 2:14 e m

    Det var i höstas, vi fick höra på engelsklektionen att vi skulle läsa en bok och fick välja mellan fyra olika alternativ. Mitt val blev suckandes ”Hunger Games” eftersom det var den enda titeln jag kunde hitta på biblioteket (man är ju snål). Dock läste jag ut boken hemskt mycket fortare än man skulle, insåg att den var bra på hemskt många nivåer, och läste hela triologin innan klassen var klar med den första!

  5. 19 juli, 2012 5:45 e m

    Deltar inte i tävlingen då jag reda har boken, men vill gärna berätta om ett par läsupplevelser i skolan. På mellanstadiet läste vi eldens hemlighet av Henning Mankell, mkt bra bok! På gymnasiet skulle vi läsa en klassiker och då valde Ajax vilhelm Mobergs utvandrarna, och den hamnade direkt bland mina favoriter.

  6. Mari G permalänk
    19 juli, 2012 6:33 e m

    Åh så svårt.
    Jag har läst så många bra böcker och jag har alltid älskat att läsa så därför har det i stort sett aldrig varit några problem att läsa trots att boken varit ”påtvingad”. En bok jag kommer att tänka på för tillfället är i alla fall Robert Louis Stevensons ”Dr. Jekyll och Mr. Hyde”, som jag inte hade jättestora förhoppningar på, men som jag verkligen älskade. Jag tror att jag läste den under gymnasiet, man skulle välja en bok efter vissa kriterier om jag minns rätt.

  7. 19 juli, 2012 8:29 e m

    Helt klart ”Anne Franks Dagbok” som vi var tvungna att läsa när jag gick i skolan. Blev helt slukad av boken så jag vet att jag smög ner den i min skolväska när läraren inte såg (för man fick bara läsa den på svenskalektionen), sen satt jag och läste hela kvällen hemma, var tvungen att läsa ut den så klart, så jag fick se hur det gick för Anne. En mycket gripande sanningsbaserad bok som jag gärna skulle vilja läsa om nu igen faktiskt.

  8. 19 juli, 2012 8:40 e m

    Min bästa läsupplevelse i skolan jag har haft var när hela klassen hade fått välja var sin bok från biblioteket för att vi skulle åka på klassresa så vi kunde ha något och göra. Då minns jag hur bland annat jag satt där uppe på ett berg, med världens vackraste utsikt och perfekt väder, och bara satt där och njöt av boken som jag var helt uppslukad av. Jag tycker det att man får mycket mer inlevelse av böckerna när man läser ute i naturen. Kommer nu ej ihåg vad boken hette, men känslan var underbar ……

  9. 19 juli, 2012 10:05 e m

    I min familj har läsning alltid värderats högt och mamma har läst högt tills jag kunde läsa själv. Jag hade läst en radda böcker tills jag i mellanstadiet hittade Annika Thors bok En ö i havet på biblioteket under skolbesöket. Jag lånade den och var fast. Jag slukade hela serien i ett svep, läste varje ledig stund. Det var min ingång till bokslukandet som jag idag i vuxen ålder fortfarande värderar högst. Det var så häftigt att upptäckta att det går att färdas till en annan tid och plats genom läsningen.

  10. 21 juli, 2012 8:22 e m

    Såklart missade jag denna fina chans att vinna ”Allt jag säger är sant” efter att ha uppskattat Bjärbos debut ”Det är så logiskt alla fattar utom du”. ;P (; Jag grattar vinnaren till fina vinsten! (:

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

