Skip to content

Var är Alaska?

18 juli, 2012

Var är Alaska?
John Green
Översättning: Mats Fierras
Pocketförlaget
2010

Efter alla blogghyllningar av John Greens senaste bok, The Fault In Our Stars, kände jag att det var dags att ta reda på vad allt fuss handlade om. Så jag började från början, med hans debutbok Var är Alaska? och jag måste erkänna att jag inte blev besviken.

Miles, en kille som tidigare inte haft särskilt många vänner (eller några alls) börjar på internatskolan Culver Creek i Alabama och blir snabbt del av ett litet kompisgäng, bestående av Chip (Översten), Takumi och, givetvis, Alaska. Hon är den vackraste, mest galna och spännande tjej Miles någonsin träffat och hans hormonstinna tonårshjärta faller hårt och pladask. Detta trots att Alaska har pojkvän som hon uttryckligen älskar.

När jag började läsa den här boken hade jag ingen aning om vad den skulle handla om. Jag hade mina misstänker i och med titeln – misstankar som visade sig vara helt fel. Därför vill jag inte avslöja för mycket av handlingen för er som ännu inte avnjutit denna finfina debut. En debut med ett härligt, medryckande språk, underbara och trovärdiga karaktärer och en historia med oförutsedda vändningar.

Nu ska jag beställa The Fault In Our Stars. Verkligen nu på studs. Helst igår. Ni som har läst båda, borde jag hålla mina förväntningar i schack?

Sofia

PS. Det går rykten på the internetz om att Var är Alaska? (originaltitel: Looking for Alaska) ska bli film 2013. Är det någon som kan bekräfta?

13 kommentarer leave one →
  1. 18 juli, 2012 10:59 f m

    Tydligen ska The Fault in Our Stras skilja sig från hans andra böcker och jag har bara läst den så jag har inget att jämföra med. Men TFIOS fullkomligt älskade jag. Lyckost dig som har den framför dig.

    • 18 juli, 2012 11:34 f m

      ”Råkade” läsa ett par TFIOS-recensioner nu på morgonkvisten, vilka tillsammans med din kommentar här bara gör mig ännu mer sugen på att läsa den! Vill så gärna ha en ny great book love i stil med Jellicoe Road och Shine (av Lauren Myracle).
      /Sofia

      • 18 juli, 2012 2:32 e m

        TFIOS är helt klart i stil med Jellicoe Road de två är de bästa böcker jag läst på länge kanske någonsin.

  2. 18 juli, 2012 2:06 e m

    Själv älskade jag också TFiOS (och ska läsa fler Green-böcker inom kort), men hoppas på att de andra inte ska vara mindre bra för det.

    Annars så ser det ut som att Looking for Alaska? ska bli film. Fast projektet har ännu inte fått någon regissör, manusförfattare eller skådespelare. (Länk: http://www.imdb.com/title/tt0471014/combined)

    • 18 juli, 2012 2:16 e m

      Hittade detta, direkt från källan (John Green that is): ”Paramount Pictures has owned the rights to “Looking for Alaska” for some time now. However, it has been shelved indefinitely. I do know a script is in the process of being written for Paramount, in hopes for the book to become a feature. This is a time-consuming process and will not be complete for at least a few years. It is in discussion, though.”
      /Sofia

      • 19 juli, 2012 2:08 e m

        Tack för informationen, även om det var blandade nyheter i sig. :’D

      • 19 juli, 2012 2:09 e m

        Ja, inga klara besked där inte. Vi får väl se vad som händer. :)
        /Sofia

  3. 18 juli, 2012 9:02 e m

    Jag blev faktiskt besviken på den där boken och tyckte att den var svår att ta mig igenom. Den blev intressantare och djupare efter ‘händelsen’ men det som verkligen gjorde det hela var för mig slutet och citatet om tonåringar och deras oförstörbarhet. Det gjorde att boken som började tråkigt och var jobbig ändå fick ett bra avslut.

    • 18 juli, 2012 10:12 e m

      Håller helt med dig om att slutet var extremt starkt! ”Händelsen” förvånade mig, hade nog väntat mig ett annat slags händelseförlopp.
      /Sofia

  4. Jenny permalink
    19 juli, 2012 10:25 f m

    Jag gillade Alaska, men jag tycker nog TFIOS är bättre :). Men av hans alla böcker tycker jag An abundance of Katherines bäst.

    • 19 juli, 2012 10:48 f m

      Oh, den har jag inte kollat på alls än! *tillfogar genast till listan* Borde ju finnas på ett bibliotek i närheten om man har tur. :)
      /Sofia

  5. 20 juli, 2012 7:49 e m

    Vet inte hur filmversionen av Looking for Alaska håller på att utveckla sig, men jag minns att John Green tweetade något om att han läst manuset till TFiOS-filmen (och älskat den)! Så den verkar ju vara på gång iallafall. Och du behöver absolut inte dämpa dina förväntningar tycker jag, mina var skyhöga och de överträffades ändå!

Trackbacks

  1. Day 27 – The most surprising plot, twist or ending « Unga böcker

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

