Skip to content

Comic-Con och boknyheter via sms

13 juli, 2012

Just nu pågår Comic-Con i San Digeo för fulla muggar. (Jodå, jag önskar att jag vore där. With the passion of a thousand burning suns.) Och den som trodde att Comic-Con bara handlade om serier och cosplay får tänka om, YA har också en framträdande roll (till exempel är hela ensemblen från Breaking Dawn på plats). Det kommer också att hållas ett seminarium som diskuterar de senaste trenderna inom YA, What’s Hot in Young Adult Fiction, där bland annat Scott Westerfeld och Melina Marchetta deltar.

Men det jag fastnade för vara att förlaget Simon & Schuster tänkte använda Comic-Con som plattform för att presentera sin nya sms-tjänst. Det första man kan passa på att göra är att försöka vinna en fika med Scott Westerfeld. Även de som inte får sippa på en latte med Westerfeld kommer att få sms från honom, om hans böcker och schema under Comic-Con (om man nu ska leva upp till rollen som ”rabid YA book fan” bör man ju ha koll). Flera andra författare kommer framöver finnas tillgängliga via sms och läsare kommer också kunna få utdrag ur böcker och tävla om olika vinster (specialmålad gitarr inspirerad av The Blessed, anyone?). Framförallt ska tjänsten vara tillgänglig under stora mässor och konferenser, till exempel BookExpo America.

Jag vet inte om tjänsten kommer att vara tillgänglig internationellt men jag skulle inte misstycka om det dök upp något liknande under Bok & Bibliotek i Göteborg. Det hade varit kul att ha koll på sina favoritförfattare och få chansen att ta del av specialtävlingar och olika typer av extramaterial. Faktum är, kära förlag, se det som en uppmaning! Vad sägs om en sms-tjänst i höst?

Malin

2 kommentarer leave one →
  1. 13 juli, 2012 2:55 e m

    Hade inte varit fel. Önskar också att jag befann mig på Comic-Con och kommer nog göra det fram tills den dag jag dör.

  2. 14 juli, 2012 10:28 e m

    Comic-Con är definitivt med på min Bucket List.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

