Skip to content

Vinn Matchad! (Och vinnaren är…)

12 juli, 2012

Var går egentligen gränsen mellan en utopi och en dystopi? Ett samhälle som kan framstå som utopiskt på ytan kan vara en mardröm när man tittar närmare. Fascinationen för dystopier inom YA kan verka överväldigande ibland men den öppnar upp för diskussioner om samhället vi lever i, och vilket samhälle vi vill leva i.

I många dystopier är valfrihet en illusion, något som styrs av ett samhälle som en gång måhända ville väl men som förvandlats till den främsta förtryckaren. Ett sådant samhälle är det som byggs upp i Matchad av Ally Condie. Där är yrke, kärlek och död alla en produkt av vad samhället anser vara bäst för medborgaren. Och varför ifrågasätta något när ingen annan gör det? Condie beskriver boken så här i en intervju på Amazon:

Q: How do you think Matched differs from other dystopian novels?

A: I think it’s different in that it’s perhaps less action-oriented and more introspective. This is really the story of one girl, Cassia, learning to choose.

 

Om ditt hjärta också bultar lite extra för dystopier så är det din lyckodag, för du kan nämligen vinna Matchad här, bara lämna en kommentar (och glöm inte din mejladress) och tipsa oss om din bästa dystopiska läsupplevelse!

 

Missa heller inte The League of Extraordinary Writers – Debut YA Dystopian Writers där bland annat Lissa Price, författaren till Starters, bloggar. Där finns allt från diskussioner om trender inom YA till nördtips om hemsidor du inte får missa.

Malin & Sofia

Tack för alla era underbara tips! Blandningen av klassiker, nyheter och okända pärlor har gjort att våra önskelistor blivit ännu längre (kommer de där listorna någonsin minska? Kan man läsa fler böcker än vad man önskar sig? Mycket tveksamt…). Och vinnaren av Matchad är Cilia (som du också kan hitta på Cilias kultur)! Massa grattis och vi önskar dig en härlig läsupplevelse!

20 kommentarer leave one →
  1. Helena Eriksson permalink
    12 juli, 2012 9:04 f m

    Mitt tips är ”Den gröna cirkeln” av Stefan Casta http://opal.se/index.php?p=pres&isbn=9789172994096

    • 12 juli, 2012 9:12 f m

      Jag har inte sett den tidigare men nu ligger den på önskelistan! Alltid spännande med svenska dystopier/postapokalypser (även om det såklart får mig att nojja avsevärt mycket mer när det ligger närmare min egen verklighet :) )

      /Malin

  2. 12 juli, 2012 9:05 f m

    Jag säger Processen av Franz Kafka. Den är fantastiskt bra men väldigt irriterande och frustrerande eftersom allting känns hopplöst på något sätt. Hela boken är som en labyrint som Frans K. måste hitta utvägen på. Rekommenderas hjärtligt till de som inte har läst den.

    • 12 juli, 2012 9:10 f m

      Den är lite som Alice i Underlandet, inget är som det ska vara men det är tillräckligt bekant för att man tror att man ska kunna lösa det. Kan fortfarande minnas avsnittet när han öppnar dörrar i en vindskorridor och för varje nytt rum han ställs inför blir det mer och mer absurt. (Läskigt).

      /Malin

  3. Jenny permalink
    12 juli, 2012 10:06 f m

    Mina favoriter (förutom Hunger Games och Divergent :)) är nog The Giver av Lois Lowry och Farenheit 451 av Ray Bradbury. Fick just mitt bibliotek att köpa in Lowrys fortsättningar Gathering Blue och The Messanger, de ligger och väntar på mig därhemma, så jag ser mycket fram emot att få ta semester nästa vecka!

    j_zingo[at]spray.se

    • 12 juli, 2012 4:55 e m

      Jag måste verkligen låna The Giver, jag lyssnade på Lois Lowrys inledningstal på BookExpo America för några veckor sedan och hon beskrev hela serien så vackert.

      /Malin

  4. 12 juli, 2012 10:43 f m

    Eftersom jag inte har läst så många dystopier så måste jag säga att mina favoriter är hungerspelen triologin.

  5. 12 juli, 2012 11:24 f m

    En av mina favoriter är ”Fearless” av Tim Lott som handlar om unga flickor som blir fråntagna sina identiteter och tvingade till arbete. En väldigt sorglig berättelse, men vackert skriven :)
    Mail: ciliaskultur[@]hotmail[.]com

  6. 12 juli, 2012 12:52 e m

    Bästa upplevelsen var när jag läste Hungerspelen innan den var känd och jag bara plockade upp den, läste lite på baksidan och tyckte den lät cool ^^, när jag sedan läste den var jag helt uppslukad! Helt underbart!

    Men senaste favoriten i dystopiväg var Maze runner! =)

    Och den jag läser nu är Immortal Rules, den är mycket bra men inte så bra som jag hade hoppats..

    Är gärna med och tävlar igen ^^ tack för senast btw ;)
    miriam.tisander[@]gmail.com

  7. 12 juli, 2012 2:34 e m

    Ja Kafka tar nog priset, håller med dig Medventenheten!

  8. 12 juli, 2012 5:42 e m

    Väggen av Marlen Haushofer. Mycket ovanlig. Är även en av Bodil Malmstens favoritböcker!

    h55n@yahoo.se

  9. Anna G permalink
    12 juli, 2012 6:56 e m

    Jag har inte läst jätte många dystopier men av de jag har läst har jag gillat Hungerspelstrilogin och Delirium.

  10. Johanna L permalink
    12 juli, 2012 7:04 e m

    Jag har inte läst så många dystopiska böcker men min favorit är Hungerspelen :)
    Jag vet att väldigt många andra också har tagit den men det är bara för att den är bäst!

  11. 12 juli, 2012 7:11 e m

    När man ska berätta om sin bästa dystopiska läsupplevelse, så går mina tankar direkt till 1984, dock måste jag säga att jag knappast kan kalla den en ”bra” läsupplevelse på något sätt. Jag mådde nästan illa av att läsa den, samtidigt som man ju var tvungen att läsa vidare. En bok jag för alltid kommer minnas, men inte med ett rosenrött skimmer direkt.

  12. Linnéa permalink
    12 juli, 2012 8:41 e m

    I ärlighetens namn har jag inte läst supermånga dystopier, men jag brukar gilla dem när jag väl gör det. Jag gillar framförallt de som går ut på att en utopi har tagit lite för många steg på skalan och därför övergått till en dystopi, men ingen kan riktigt erkänna det. En bok som jag tycler gör det riktigt bra är Du sköna nya värld av Huxley. Hungerspelen drar kanske också lite ditåt, skillnaden är ju att i Du sköna nya värld får man följa toppen och i Hungerspelen får man följa botten. Så det blir ju väldigt olika historier.

    En hel annan sak: Malin, du måste läsa Hush Hush! Ljudboken ska tydligen vara väldigt bra inläst, båda finns på ett bibliotek nära dig ;)

  13. 12 juli, 2012 9:07 e m

    Jag är heller inte jättebecandrad inom dystopier och måste nog också svara ”Hunger Games”…

  14. Tacky Tracktor permalink
    12 juli, 2012 9:50 e m

    Åh det finns så många bra dystopier! Men om jag ska låta bli att säga Du sköna nya värld, så säger jag Kallocain av Karin Boye och Jennifer Government av Max Barry. Happines TM av Will Ferguson var en riktigt intressant bok – en man skriver en självhjälpsbok som FUNGERAR. Vad händer med världen när alla är lyckliga och framgångsrika? Mycket underhållande.

  15. 13 juli, 2012 10:44 f m

    Åh tack så mycket! :D Ser fram emot att få läsa den!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

