Skip to content

Chick lit och YA

11 juli, 2012

Förra veckan avslöjade jag att jag i yngre tonåren var smått besatt av Margit Sandemos övernaturliga bokserier och man skulle kunna tro att dessa böcker var more or less det enda jag läste. Så var förstås icke fallet. Jag och rosenskimrande chick lit var också goda vänner vid den här tiden. Faktum är att enda gången i livet jag verkligen plöjt chick lit var i tonåren. Inte så konstigt tänker ni, det handlar ju uteslutande om kärleksjakten, vägen-dit-problematiken och det lyckliga slutet, perfekta motiv för det kärlekstörstande tonårshjärtat.

Men då har jag en fråga på detta; om chick lit är så bra ungdomsläsning, vad är det som gör att den inte klassas som YA? Eller crossover, vilket kanske vore den absolut bästa benämningen. Men är det någon som sett en Marian Keyes-bok marknadsföras som crossover-romantik?

Jag är egentligen inte ute efter att likställa genren chick lit med kategorierna YA och crossover, utan detta är mest en reflektion över hur litteratur lanseras och marknadsförs olika, trots att den mest sannolikt skulle tilltala samma typ av målgrupp. Och vad baseras det på? Karaktärernas ålder och huruvida de går i skolan eller har jobb?

Och med denna rant vill jag komma fram till att jag precis läst Don’t You Forget About Me av brittiska chick lit-författaren Alexandra Potter. En charmig, rolig, underhållande och fin roman som definitivt lämpar sig utmärkt som crossover/allålderslitteratur under genren romantik.

Sofia

2 kommentarer leave one →
  1. 11 juli, 2012 1:14 e m

    Jag kan tänka mig att YA defineras efter huvudkaraktärens ålder.Vet inte riktigt var gränsen gå men jag skulle gissa att YA är när huvudkaraktären är mellan 13-19 år gammal.

    • 11 juli, 2012 1:22 e m

      Överlag är det nog en rimlig förklaring, liksom definition. Men det finns ju alltid undantagsfall. Förekommer ju många skönlitterära vuxenböcker där huvudkaraktären är ett barn eller en ungdom (No och jag, Extremt högt och otroligt nära osv). I slutändan handlar det såklart om hur förlagen väljer att marknadsföra sina titlar. Men ändå; intressant att spekulera kring! Och känns som att målgruppsdiskussionerna gällande YA och crossover aldrig sinar.
      /Sofia

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

