Skip to content

Vinn Eld! (Och vinnaren är …)

5 juli, 2012

Witchcraft and wizardry, häxmästare och underjordiska väsen – vilka övernaturliga inslag har förekommit i din litteratur? När jag* var yngre läste jag Margit Sandemos Sagan om Isfolket (och Häxmästaren och Legenden om Ljusets Rike och … ja, jag gav mig t o m på den senare serien De svarta riddarna men hade nog vid det laget börjat växa ur min Sandemo-plöjar-fas). För det handlade inte om att läsa dessa böcker i lugn och ro, några sidor här och där. Nej då, det handlade om att plöja. 249 sidor på ett par timmar och sedan våndas över att inte kunna börja läsa nästa DIREKT, tjata på mamma om att åka till Väla Centrum och köpa bara en (läs tre) till. Och när inte det funkade var det bara att börja läsa om de redan lästa böckerna. Jag tror att jag läst första delen i Sagan om Isfolket, Trollbunden, cirka 7 gånger (lågt räknat).

Jag** har aldrig läst en Sandemo-bok men å andra sidan har jag sedan tio års ålder och min första Eddings aldrig riktigt klivit ur fantasyträsket. Det magiska fanns överallt och runtomkring mig (och om ni lovar att aldrig avslöja det så kan jag meddela att jag inför min elfte födelsedag satt och spanade efter ugglor med tillhörande skolinbjudningar. Ehum … Och vid den tolfte då jag tänkte att skandinaviska skolor kanske fungerande annorlunda än Hogwarts).

Men nog om det och över till sak. I dag är en BRA dag för vi har återigen en toppenbok att lotta ut och inte vilken som helst utan ELD – uppföljaren till hyllade Cirkeln! (Ni ser ju kopplingen här: Eld – handlar om häxor, Sagan om Isfolket – häxor överallt och Harry Potter – också häxor! Men okej, moving on.) För att vinna Eld vill vi veta vilken magisk kraft ni hade velat ha (om en magisk fe plötsligt kom svischande och erbjöd er en sådan)? Svara här nedan i kommentarsfältet. Ni har hela dagen på er att svara och i morgon förmiddag drar vi en förhoppningsvis väldigt lycklig vinnare!

Fly safely (on your brooms)!

Sofia* och Malin**

Vilka underbara svar ni har inkommit med! Jag hade velat ha cirka alla de förmågor ni föreslagit, men kanske allra helst Joels magiska förslag. Malin hade förmodligen velat ha färdigheter som hjälper henne att överleva apokalypsen, men jag låter henne svara på det själv (när hon inte nostalgiåker pendelsträckor från forna dagar någonstans i Motalatrakten). Hur som helst. Vinnaren av Eld är Carro på bloggen Bokslukare! Stort grattis och mycket läsnöje!

Sofia

13 kommentarer leave one →
  1. Malin Gustafsson permalink
    5 juli, 2012 11:17 f m

    Hmm, svårt val, det står mellan att kunna flyga eller att kunna bli osynlig. Att flyga är nog roligare dock så det får det bli!

  2. 5 juli, 2012 11:18 f m

    Vilket träffsäkert och fint inlägg! Jag gillar verkligen när ni skriver tillsammans.
    Okej… magisk kraft var det. Hm… Det är faktiskt en sak jag fantiserar om ibland (nej, jag kommer aldrig växa upp), och jag har kommit fram till att jag vill kunna teleportera mig till andra platser – inte i tid, utan endast geografiskt. Alltså, kunna resa utan att resa – bara blunda och ”beama” mig iväg! /Sara

  3. 5 juli, 2012 12:30 e m

    Efter att ha överhört en konversation på bussen, där två gamlingar jämrade sig över hur jobbigt det är att vara gammal, ha ont de har och hur flera av deras bekanta nu gått bort så kom jag på den bästa superkraften:

    The power of mute!

  4. 5 juli, 2012 12:31 e m

    Åh, min extrema nyfikenhet tvingar mig att svara att jag skulle vilja ha det allseende ögat, så jag hade kunnat se allt och veta allt, ha alla svar. Sen hade det varit en mycket störig egenskap i det långa loppet, men det kan det ju vara värt! :) //Marthina

  5. 5 juli, 2012 12:53 e m

    Det där med att vänta på ”ugglor med tillhörande skolinbjudningar” slutar man väl inte med? (Sitter med öppet fönster om dagarna)
    Och om en magisk fe kom förbi så skulle jag nog be om den ”starkaste” superkraften (om man bortser från kärlek): Att kunna alstra energi från obebodda stjärnsystem. Typ suga upp solenergier och lagra dem i kroppen. Då skulle man inte bara tillgodose jordens energibehov, utan också kunna framkalla blixtar ur fingrarna mot diverse fiender.

  6. Anna G permalink
    5 juli, 2012 1:13 e m

    Jag skulle vilja kunna höra folks tankar, men inte hela tiden utan bara när jag själv ville det.

  7. 5 juli, 2012 5:27 e m

    Jag skulle vilja kunna prata med får (och andra djur).
    / Ekobonden

  8. 5 juli, 2012 6:33 e m

    Jag skulle vilja ha kraften att skapa en klon av mig själv. Jag skulle kunna stanna hemma och läsa medan klonen gick till skolan, städade m.m. Naturligtvis skulle jag se det som klonen upplevt när vi smälte samman igen.

  9. 5 juli, 2012 7:58 e m

    Hej! Jag vet precis vilken magisk kraft jag skulle vilja ha om en magisk fe kom svischande och erbjöd mig det! Så mitt svar är: En magisk kraft så att jag kan resa i tiden, vore väl helt fantastiskt att kunna göra det? Då hade man kunnat ändra sånt som man skulle vilja ha ogjort, förhindra vissa historiska händelser (som t.ex world trade center tragedin…..), kunnat vara med på kungabaler på 1500-talet etc etc……….helt fantastiskt! Tack för en kul tävling :)

  10. Magdalena Frid permalink
    5 juli, 2012 10:29 e m

    Hej. Om jag hade fått välja helt fritt skulle jag vilja ha en superkraft att hela människor och djur. Att kunna läka sår och ta bort smärta. Tack för en rolig tävling

  11. Magnus permalink
    6 juli, 2012 7:51 f m

    Ooh, jag vet, jag vet!
    Jag skulle vilja få förmågan att passera genom väggar och andra solida objekt. Som spöken gör. Bra att ha om man är jagad och man kan också sticka ut ansiktet genom en vägg för att lyssna och titta på andra.
    Å andra sidan hade man väl fått jobba hårt så att man inte sjönk neråt …
    Att ha den förmågan innebär kanske att man måste lära sig spökens motsvarighet till att trampa vatten för att inte sjunka genom hela jorden.

  12. 6 juli, 2012 12:24 e m

    Åh, Vann jag??? TUSEN TUSEN TACK!! Jag är jätteglad för vinsten!!!! :)))))

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

