Skip to content

Destinationsläsning och Londonlitteratur

17 maj, 2012

Sommaren är här! Eller ja, det är vad som sägs, och när jag ser syrenerna börja blomma känner jag mig benägen att hålla med trots den skånska snålblåsten.

Även om en stor del av min sommar kommer ägnas åt studier har jag organiserat en weekend i London (ok, handen på hjärtat, det enda jag gjorde var att välja boende efter att sambon petat på mig med en vass pinne i några veckor). På plats ska det bokhandelsbotaniseras (Drömbokhandeln tipsar) och museumbesökas. Jag kanske inte hinner läsa så många böcker väl i London, men jag tänkte göra mig redo i förväg och ta till mig rådet från Martyn Dore på The Guardian, ”Read a book set in the destination”. Finns det något bättre sätt att lära känna en plats innan man ser den, att få med sig sinnesstämningar och intryck som någon annan dessutom formulerat på ett tilltalande sätt?

Därför tänkte jag be om alla tips ni har på böcker som utspelar sig i London, och gärna ungdomsböcker så klart!

Malin

3 kommentarer leave one →
  1. Hanna permalink
    17 maj, 2012 12:03 e m

    84, Charing Cross Road och The Duchess of Bloomsbury Street av Helene Hanff är himla fina, och handlar om både böcker och London! På svenska finns de i en och samma bok, Brev till en bokhandel. Inte ungdomsböcker, men lättlästa och roliga. Virginia Woolfs essäer om London är också bra om du vill få lite feeling för det gamla London. Kommer inte på några ungdomsböcker som utspelar sig i London förutom Maureen Johnsons 13 Little Blue Envelopes, så jag ska hålla koll här om någon kommer med bra tips. :) Älskar London ju!

    • 17 maj, 2012 2:46 e m

      Jättebra tips! Jag ska upprätta en ny önskelista på Adlibris på studs :)

      /Malin

Trackbacks

  1. Axolotl Roadkill « Unga böcker

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 31 andra följare

