Skip to content

Titeln på Rowlings nya bok!

13 april, 2012

The Casual Vacancy är alltså namnet på skapelsen som vi (läs; du och jag, varenda kotte, HELA världen) har väntat på sedan 2007. Little, Brown avslöjade i går att J.K. Rowlings nya vuxenroman kommer att släppas 27 september och den beskrivs av förlaget som ”blackly comic”. Berättelsen utspelas i en liten engelsk by och inleds med Barry Fairweathers högst oväntade död. ”Pagford is, seemingly, an English idyll, with a cobbled market square and an ancient abbey, but what lies behind the pretty façade is a town at war. Rich at war with poor, teenagers at war with their parents, wives at war with their husbands, teachers at war with their pupils…. Pagford is not what it first seems”, förklarar Little, Brown.

Malin uppmärksammade mig på att någon ute på the internetz dragit paralleller till filmen Hot Fuzz, vilket gjorde henne sugen på att se om den medan jag mest såg frågande ut. Pojkvännen hade mer koll på läget och hävdade att det rörde sig om engelsk landsbygd, mord och zombies. (…?)  Kanhända att zombiekopplingen kom från det faktum att regissören Edgar Wright även skapat Shaun of the dead … oklart.

Som ett resultat av att J.K. Rowling varit lite extra i ropet den senaste tiden, alternativt att viss oinvigd person behövde introduceras, har jag precis sett om Harry Potter-filmerna för cirka femtielfte gången. Det är inte på långa vägar samma sak som att läsa böckerna. Punkt. Har ni lyssnat på ljudböckerna med Stephen Fry som uppläsare? Fantastiskt bra. Tror det får bli den närmaste tidens roslagsbanenöje. För visst är jag inte ensam om att läsa om HP? Vilken av de sju är er favorit?

Sofia

2 kommentarer leave one →
  1. 13 april, 2012 8:24 e m

    Jag har hyfsat nyligen börjat lyssna på ljudböcker, så snart ser jag fram emot att lyssna på Stephen Fry!! Jag läste dock om hela serien i somras, så lite väntar jag innan jag börjar en ny omläsning…

    Det är svårt att säga vilken av dem som är min favorit dock… Kanske sexan? Hmm…

Trackbacks

  1. Nytt av J. K. Rowling « Bokfreak

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

