Skip to content

The girl who was on fire

1 november, 2011

The girl who was on fire
Edited by: Leah Wilson
Smart Pop
2010

Har du fullkomligen slukat Hungerspelstrilogin? Funderat över Panems uppbyggnad? Undrat varför ingen efter 75 år av årliga Hungerspel gjort uppror tidigare? Då ska du läsa The girl who was on fire.

Det är en samlingsantologi (helt oauktoriserad bör nämnas) där 13 YA-författare har valt en aspekt av trilogin att fördjupa sig i. Spektrat rör sig från kärlek till modet i Panem och vidare till de mekanismer som upprätthåller ett totalitärt samhälle. Varje liten essä är mellan 10-20 sidor lång, perfekt för pendling eller kortare lässtunder. Och tro mig, har du läst en av dem så kommer du vilja läsa fler. De håller genomgående hög klass, och de suger in dig. Jag köpte boken direkt efter jag läst klart hela serien och bara ville ha mer (och mer!). Sedan blev det inte av att jag faktiskt läste den förrän ett halvår senare. Och nu vill jag läsa om serien igen. Nu är jag visserligen en person som regelbundet läser om böcker, men den här gången tror jag att jag kommer att ha extra stor behållning av det, för nu har jag ännu fler nyanser att spegla karaktärerna och världen utifrån.

Du kommer hitta dina favoritkapitel, och dina favoritförfattare. Som bonus finns det i slutet av varje kapitel lite författarinformation, så jag har redan nu fått en del extra böcker på min läslista. Författarna blandar högt och lågt, liknelser från det antika Roms förfall och citat från filmen The Usual Suspects, men det som lyser igenom starkast är att de alla bryr sig om sitt valda ämne, om Hungerspelstrilogin och om läsarna, som likt dem fångats av en värld som representerar något utöver det vanliga.

För den som verkligen gottat ner sig i Hungerspelen tidigare (jag vet nog hur många specialforum det finns på det stora nätet….) är inga ämnen helt nya, men om man som jag är ett fan utan mer än de egna reflektionerna under läsandets gång kommer man få ut mycket av The girl who was on fire. Och när ni har läst den, säg till mig så att vi diskutera tills våra stämmor (eller kvicka fingrar på tangentbordet) inte klarar av mer!

Malin

4 kommentarer leave one →
  1. 1 november, 2011 8:31 f m

    Nu måste jag ju köpta den här nästa gång jag beställer engelska böcker…
    Kommer bli en STOR varukorg :P

    • 1 november, 2011 8:54 f m

      Så värt det dock! Plus, tänk vad vi kan briljera när filmen kommer (rätt crowd blir säkerligen imponerad ^^) /Malin

      • 1 november, 2011 6:57 e m

        Sant sant! Har lånat ut mina hungerspelsböcker till typ alla jag känner, och dom är alla tokiga i dem. Så finns säkert flera jag kan skryta för ^^

Trackbacks

  1. Day 7 – Most underrated book « Unga böcker

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 31 andra följare

