Skip to content

What Happened to Goodbye

11 juli, 2011

What Happened to Goodbye
Sarah Dessen
Penguin Books
2011

Jag har läst en hel del av Sarah Dessens böcker nu. Tack och lov har jag ganska många kvar. De är alla jättebra och vissa är, de facto,  ÄNNU bättre. I skrivande stund kan jag inte bestämma mig för huruvida What happened to Goodbye ”bara” var jättebra eller mer än så. Men som ni förstår, fortfarande en helt underbar bok.

Mclean Sweet har på grund av sin pappas jobb kommit att flytta från ort till ort under ett par års tid. Samtidigt flyr de också från minnet av den uppslitande skilsmässan mellan föräldrarna, då mamman lämnade familjen för en annan man. Mcleans förhållande till modern är således ganska infekterat. Hon önskar bli lämnad i fred, vill att mamman ska låta henne vara och förstå vilket enormt svek hon utsatt sin dotter och exmake för. Mamman å andra sidan gör allt i sin makt för att upprätthålla deras relation, vilket leder till olika resultat och en hel del tårar från undertecknad.

Av orsaker som framför allt förtäljs i slutet av romanen har Mclean lagt sig till med vanan att anta en ny identitet vid varje ny flytt. Så när boken tar vid och de har hamnat i Lakeview bestämmer hon sig för att vara Liz. Men något går snett och hon hinner inte etablera sin nya låtsasperson förrän hennes riktiga namn börjar tas i bruk av människorna hon möter. Och undan för undan framträder Mcleans verkliga personlighet. Hon lär känna folk och skaffar vänner och, givetvis, finns där en kille. En kille som hon inte vill falla för, medveten om att hennes tid i Lakeview är begränsad. Ett par månader max, sedan skulle hon och hennes pappa hamna någon helt annanstans.

Jag fattar tycke för alla karaktärer i boken, men särskilt förtjust är jag i den överintelligente, gullige Dave, liksom den något missanpassade och överentusiastiska Deb. De romantiska aspekterna som förekommer är inte jättedetaljerade, istället är det främst familjerelationerna och Mcleans väg tillbaka till sig själv, som hamnar i fokus. Men givetvis ligger kärlekshistorien och pyr lite gosigt i bakgrunden, som ett jag-vet-att det-kommer-att-hända-något-mellan-dem, eller, va, gör det inte det?

Och jag gråter såklart titt som tätt, särskilt fram emot slutet. Den slår inte The Truth About Forever och Along for the Ride men när det kommer till Dessen blir det som sagt aldrig sämre än ”bra” och den här är riktigt bra. Hennes böcker gör mig barnsligt lycklig. De drar mig in i en rosaskimrande, till viss del problemfylld, men också vackert kärleksfull värld med realistiska karaktärer och händelseförlopp. Det skulle kunna vara jag. Jag vill att det ska vara jag! Så känns det.

Sofia

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 32 andra följare

